آشنایی با قواعد و اصول ارتفاع استاندارد وسایل خانه

بازدید: 571 بازدید
ارتفاع استاندارد وسایل خانه

در طراحی اتاق خواب و آشپزخانه یا حمام به این هم فکر کنید که همه وسایلی که دارید در این قسمت ها جا میشود و این فضا برای لوازم شما کافی است یا نه؟در این مقاله از دکورانیک با توجه در نظر گرفتن سخن‌های یک معمار به نام استیون راندل (Steven Randel) به شما دوستان عزیز خودم کمک می‌کنیم اندازه‌های طراحی ارتفاع استاندارد وسایل خانه را حدس بزنید تا در ساخت و طراحی اتاق‌ها از آن کمک بگیرید با دکورانیک همراه باشید.

در ادامه این مقاله نکاتی برای قرارگیری لوازم هر قسمت خانه را به صورت جداگانه برای شما بازگو خواهیم کرد بر اساس متراژ خانه های متفاوت و ایده های مناسبی هم برای چیدمان خواهیم گفت پس در ادامه همراه ما باشید.

ارتفاع مناسب و اساندارد لوازم خانه

چینش و مدل چینش لوازم در خانه و قسمت های متفاوت خانه اهمیت بسیار زیادی دارد و چینش مناسب باعث بهتر شدن و کارایی بهتر آن قسمت از خانه برای ما می شود.در ادامه نکات و اصول چینش و ارتفاع استاندارد وسایل خانه در قسمت های متفاوت خانه  مثل:آشپزخانه،اتاق خواب ،پذیرایی و ….. توضیحات جامع و کاملی ارائه خواهیم داد:

ارتفاع استاندارد وسایل پذیرایی

برای چیدمان مبل ها اصول خاصی را باید رعایت کنید مثل چیدمان مبل در پذیرایی باید به صورتی باشد که راه رفت و آمد مناسبی برای افراد باشد و برای رفت و آمد دچار مشکل نشود، به صورت طبیعی و کلی به 70 تا 90 سانتی متر محیط برای چیدمان نیاز است.

قرارگیری مناسب میز مبل:

اصولا میز های مبل باید در فاصله 29 سانتی متری از خود مبلمان یا صندلی ها باید قرار بگیرد . فاصله درست و اصولی این میز ها از مبل ها یا کاناپه ها بین 45 تا 50 سانتی متر باشد.اگر این فاصله ها را رعایت کنید نشستن و بلند شدن راحتی خواهید داشت و دچار مشکل نخواهید شد.میز با سایز کوچک باید طول یا شعاع حداقل 105 سانتی متری  و برای مبل های بزرگ حداقل 165 تا 180 سانتی متر باشد بین میز و سایر وسایل اطراف میز ها باید 60 سانتی متر فاصله وجود داشته باشد.

قرار گیری مناسب کاناپه:

طول و عرض اصولی و درست کاناپه ها باید به صورت 210 تا 95 سانتی متر باید باشد.مثلا برای اتاق های کوچک باید کاناپه هایی حاقل 180 سانتی متری انتخاب کنید چون برای این اتاق این ابعاد کاناپه مناسب است.کاناپه هایی با طول 240 سانتی متر هم برای اتاق های بزرگ مناسب است.

قرار گیری مناسب تلویزیون:

جای مناسب و استاندارد تلویزیون باید بر طبق چینش پذیرایی شما باشد اما اصولا باید با دقت به اندازه صفحه نمایش نشیمن شما 7/1 تا 7/2 برابر قطر صفحه نمایش از تلویزیون فاصله داشته باشد.حتما برای بزرگسال ها باید فاصله سطح دید شما با تلویزین تقریبا 105 سانتی متر باشد.شما میتوانید تلویزیون خود را به دیوار نثب کنید یا روی شومینه قرار دهید که اینکار از نظر ما مناسب نخواهد بود چون که ارتفاع صفحه نمایش از زمین 120 تا 150 سانتی امکان دارد بشود و شما برای تماشای تلویزیون مجبور باشی به بالا نگاه کنید.

همچنین میتوانید در لینک خرید میز تلویزیون از میزهای مختلف دیدن نمایید.

جزئیات ارتفاع استاندارد وسایل آشپزخانه

آشپزخانه شما باید به صورت مناسب و درستی طراحی شود تا پخت و پز در آشپزخانه برای شما لذت بخش و راحت باشد و دچار مشکل نشوید در ادامه ما یک سری نکات مفید در زمینه ارتفاع وسایل آشپزخانه برای شما خواهیم گفت با استفاده از این نکات می توانید چینش مناسب و اصولی در آشپزخانه خود داشته باشید.

اغلب توستر و قهوه ساز باید نزدیک به اجاق گاز قرار بگیرد حتی وسایل آشپزی و لوازم پخت و مواد غذایی در اطراف اجاق گاز باشد خیلی بهتر است و در آشپزی به شما کمک خیلی زیادی می کند.ادویه ها و دستگیره ها و تخته حتما باید در کابینت نزدیک اجاق گاز باشد این لوازم هرچه در دسترس شما باشد شما در آشپزی راحت تر خواهید بود.

ارتفاع استاندارد وسایل آشپزخانه

دو سمت اجاق گاز خود را خالی بگذارید تقریبا به اندازه 50 تا 90 سانتی متر یک سمت را برای نصب فر دیواری در نظر بگیرید.برای قرار گیری غذای داغ باید محیطی در نظر بگیرید و روی فر کنار پیشخوان بهترین جا برای قرار دادن غذای داغ است.

مناسب ترین قسمت برای نگهداری مواد خشک و یخچال ورودی آشپزخانه است.اصولا قسمت پخت و پز غذا باید کمی متمایل به غذاخوری باشد و مناسب ترین قسمت برای سینک بین این دو قسمت خواهد بود.اگر به این صورت چینش داشته باشید یک مثلث کاری شکل خواهد گرفت اضلاع این مثلث باید کمتر از 4 متر باشد.اگر اضلاع مثلث کاری شما بیش از 9 متر باشد مثل شما کارایی خود را از دست می دهد و چینش بدی پیدا خواهد کرد.

فضا های ذخیره‌ سازی:

توصیه طراحان معروف در زمینه ارتفاع استاندارد وسایل آشپزخانه پیشنهاد می کنند برای قرارگیری کالاهای خشک و یخچال ورودی آشپزخانه بهترین قسمت خواهد بود.ابعاد پیشخوان اغلب باید بین 35 تا 60 سانتی متر ساخته شود در این صورت می توانید لوازمی که از یخچال یا فریزر خالی می کنید روی پیشخوان به راحتی قرار دهید.

اندازه مناسب قسمت آماده‌ سازی مواد پخت:

خوب است که دو سمت از سمت سینک آزاد باشد چون که بهترین ومناسب ترین قسمت برای آماده کردن و تمیز کردن مواد پخت است تقریبا می توانید بین 42 تا 90 سانتی متر را از دو سمت سینک آزاد بگذارید.

عمق یخچال:

اغلب اوقات برای قرارا گیری یخچال در آشپزخانه دچار مشکل می شویم آنهم فقط و فقط به علت عمق یخچال است و عرض طبیعی یخچال اصولا 90 سانتی متر است.بتازگی اغلب سازندگان یخچال ها عمقی فراتر از ابعاد طبیعی کابینت در نظر می گیرند و این برای ما کمی مشکلات به وجود می آورد اما نگران نباشید شما به راحتی میتوانید این مشکلات را رفع کنید.

فاصله مناسب و اصولی بین کابینت‌ها:

فاصله کابینت ها یکی دیگر از اندازه های اصلی و مهم در زمینه ارتفاع استاندارد وسایل خانه است که باید به آن اهمیت ویژه ای بدهید.در صورتی که  در قسمت ورودی آشپزخانه فقط یه طرف کابینت کار شده باشد باید اندازه فاصله بین آن ها تقریبا90 سانتی متر باشد.ولی اگر در قسمت ورودی آشپزخانه دو طرف کابینت کار شده باشد باید سایز فاصله تقریبی آن 100 سانتی باشد.از سایز هایی که گفته شده بیشتر از این بین کابینت ها فاصله ندهید چون اصلا خوب و زیبا نخواهد شد.

ارتفاع استاندارد و مناسب وسایل اتاق خواب

چیدمان و طراحی اتاق شما با تخت خواب شروع خواهد اما اگر علاقه دارید که قسمتی از اتاق را برای نشستن در نظر بگیرید یا برای مطالعه قسمتی در نظر بگیرید باید فضای اتاق شما کمی بیشتر باشد برای چیدمان میز و صندلی در اتاق خواب جدا از دیگر لوازم تقریبا به ابعاد 3 در 3 متر نیازمند خواهید بود.اگر دوست دارید که از تخت خواب دو نفره یا بزرگ استفاده کنید باید از فضای بیشتری برای تخت استفاده کنید جدا از دیگر لوازم های اتاق.

ارتفاع استاندارد وسایل اتاق خواب

مدلی تخت خواب در بازار وجود دارد به اسم تخت خواب کوین سای که این مدل تخت خواب برای دو نفر مناسب است و در مقایسه با تخت خواب کینگ سایز فضای خیلی کمتری را اشغال می کند.سایز این مدل تخت خواب تقریبا 150 سانتی متر تا 200 سانتی متر است این مدل تخت خواب با اکثریت لوازم اتاق خواب همخوانی بسیار خوبی خواهد داشت.

اغلب مردم کمد هایی دوست دارند که سایز آن ها زیاد باشد تا به راحتی بتوانند لوازم مورد نیاز خود را در آن قرار دهند و سایز مورد نظر آن ها اغلب بین 5/1 تا 40/1 متر است و کمترین سایز کمد ها 1 متر است.اگر علاقه به آینه دیواری دارید میتوانید روی در کمد خود آینه ای قرار دهید نگفته نماند که اینکار زیاد مورد پسند نیست اما شما میتونید در ددیگر قسمت های اتاق آینه قدی قرار دهید.

ارتفاع استاندارد و مناسب وسایل سرویس بهداشتی

در این قسمت برای شما دوستان عزیز دکورانیک میخواهیم به مسئله ارتفاع استاندارد وسایل دکوراسیون سرویس بهداشتی بپردازیم و اصول و نکات مورد نیاز را برای شما بگوییم.ابعاد و مدل و نوع سینک روشویی شما باید طبق محیط شما باشد و نیاز ها و خواسته های شما هم باید بر طبق ابعاد محیط شما باشد.

نکته گفته شده بر اکثریت وسایل سرویس بهداشتی صدق می کند حتی وان حموم، دوش و میله های حوله.

ارتفاع استاندارد وسایل سرویس بهداشتی

برای نصب سینک باید تقریبا بین 80 تا 90 سانتی متر در نظر بگیرید این سایز خیلی مناسب است برای نصب کردن سینک و باید دقت داشته باشید قسمت نصب توالات فرنگی به هیچ وجه تماس با پیشخوان نداشته باشد حتی باید حواستان باشد که برای باز کردن در توالت فرنگی هیچگونه مانعی نباشد و  برای نصب سینک تکی عرضش باید 75 سانتی متر باشد و طول آن 90 تا 105 سانتی متر باشد.

ارتفاع استاندارد و مناسب وان:

عمق وان های استاندارد تقریبا بین 34 تا 51 سانتی متر است و ارتفاع استاندارد آن تقریبا 150 سانتی متر طول و تقریبا 75 تا 80 سانتی متر عرض دارد.

ارتفاع استاندارد و مناسب دوش‌ها:

در بهترین حالت ممکن محیط داخلی اتاقک دوش را می توانید 90 در 90 سانتی متر در نظر بگیرید اما می توانید 80 در 80 سانتی متر هم فضا داشته باشد هر دو سایز مناسب و خوب است.

ارتفاع استاندارد و مناسب توالت فرنگی:

برای راحتی هرچه بیشتر و بهتر می توانید برای نصب توالت را عرض 90 و طول 150 در نظر بگیرید یا حتی می توانید در محیط های کوچک برای نصب توالت اندازه 75 تا 135 سانتی متر در نظر بگیرید هر دوی این سایز ها مناسب و خوب است و بستگی به ابعاد محیط شما دارد که کدام را انتخاب کنید.

ارتفاع استاندارد و مناسب میله حوله:

نصب میله حوله کمی بستگی به قد شما دارد مثلا اگر قد بلندی دارید خوب است که در ارتفاعی تقریبا 120 تا 125 نصب کنید اما می توانید در ارتفاعی طبیعی نصب کنید که برای همه افراد خانواده مناسب باشد این ارتفاع مناسب حدودا 90 تا 105 سانتی متر است.

نکات ارتفاع استاندارد وسایل ورودی

ورودی خانه اغلب شلوغ ترین قسمت خانه است چون مهمانان در بدو ورود از آنجا عبور می کنند و پر ترافیک ترین قسمت خانه خواهد بود پس باید در طراحی و چیدمان این قسمت خیلی دقت کنید.برای طراحی اصولی و درست ارتفاع استاندارد وسایل خانواده بخش ورودی باید به همه لوازم این قسمت دقت کنید مثل در، ارتفاع سقف و فاصله دیوار ها و ….

خیلی خوب و مناسب است که در قسمت ورودی خانه کمدی قرار بگیرد برای آویزان کردن کت و پالتو که حدودا سایز این کمد باید 60 سانتی عمق و تقریبا 90 سانتی متر عرض و سایز در آن تقریبا باید 60 سانتی متر در 200 سانتی متر باشد اما اگر شما در ورودی خانه خود کمد بزرگی به عرض حدودا بیشتر از 120 سانتی متر دارید خوب است که دو در 45 سانتی متری برای آن در نظر بگیرید با اینکار شما دسترسی بهتری به داخل کمد خواهید داشت.

ارتفاع استاندارد وسایل اتاق غذاخوری

در این قسمت برای شما دوستان عزیز دکورانیک نکات ارتفاع استاندارد وسایل خانه قسمت غذاخوری را خواهیم گفت.نکته مهم و اصلی این قسمت اصولا غذاخوری خانه ها سبک معماری این فضا است.نیاز های قسمت غذاخوری هر خانه با خانه دیگر متفاوت است چون که هر خانه سبم دکوراسیون متفاوتی دارد و قسمت غذاخوری باید نسبت به دکوراسیون خانه طراحی شود.

بخاطر همین با در نظر داشتن سبک دکوراسیون خانه و اتاق غذا خوری باید مدل چیدمان و ارتفاع استاندارد وسایل قسمت غذاخوری نظر های متفاوت و مناسبی داد.یکی از جذاب ترین قسمت های عذاخوری میز است که میز های گرد خیلی مناسب و عالی است و برای جمع های خانوادگی و صمیمانه بسیار مناسب است.

ارتفاع استاندارد وسایل اتاق غذاخوری

بودن میز گرد در محیط غذاخوری شما و مهمانی شما نشاط و شادی بسیاری به مهمانی شما می بخشد چون باعث گفتگوی بهتر و صمیمانه می شود.در گذشته و تا همین چند وقت پیش میز های گرد اغلب با سایز های حدودا 60 سانتی متر ساخته می شدندو مهمان خانه ها بودند.میز هایی مخصوص صبحانه ساخته می شوند که دارای قطر 105 تا 120 سانتی متر هستند ولی میز گرد ایده آل و خوب دارای حداقل قطر 150 تا 180 سانتی متر است.

سخن پایانی

ارتفاع استاندارد وسایل خانه را در این مقاله بررسی کردیم و اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار دادیم. مطلع بودن از این استانداردها به شما کمک خیلی زیادی می کند تا در موقع خرید وسایل یا طراحی منزل کارتان را اصولی انجام دهید. در آخر محیطی زیباتر و راحت و استاندارد داشته باشید.

در آخر  دوباره لازم به یادآوری کردن است که در نظر داشته باشید این اندازه ها، می توانند کمک خیلی خوبی در خرید کردن هر کدام از این لوازم خانگی به شما عزیزان بکنند. به همین دلیل سعی کنید، پیش از اینکه برای خرید هر یک از لوازم اقدام کنید، اول باید فضای موجود در آن قسمت را برای قرار گرفتن لوازم بسنجید، بعد محصول مورد نظر را به شیوه ای درست و استاندارد خرید کنید. بخاطر اینکه در این مقاله با ما بودید، متشکریم.

دسته بندی دکوراسیون داخلی منزل
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت